Optimera - sammen bygger vi vinnere

Nylig relanserte Optimera fremtidens e-handelsløsning "MinOptimera" for proffsegmentet innenfor byggevarehandel og nettbutikk, og Montér.no for privatmarkedet.

Med sine 200 utsalgssteder og 2000 ansatte fordelt rundt om i Norge er Optimera Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Montér er en del av Optimera og har 138 varehus fulle av byggevarer for gjør-det-selv-markedet, byggmesterne og håndverkerne.

«Utfordring»

Offensiv er en av tre verdier som skal gjenspeiles i alt Optimera gjør. Ingen utfordring er for stor, de går rett på mål med en fremoverlent tankegang og tør der andre tviler. Mange snakker om betydningen av økt digitalisering i byggebransjen og bestillingen til NOVA var et tilsvar på å tilrettelegge innovativ funksjonalitet som er godt tilpasset kundens arbeidsdag. Med en utdatert, digital rigg brukte Optimera mye tid på feilretting og mindre tid på å rulle ut nye funksjonaliteter til kundene sine. E-handelplattformene måtte flyttes i skyen, hvor det viktigste for satsingen var å opprettholde posisjonen som Norges ledende kompetanseaktør, samt å forbedre kjøpsopplevelsen for kunden på nett – i e-handelsløsningene for B2B og B2C markedet.

Løsning

Løsningene er bygd på nytt fra bunnen av med en skybasert systemarkitektur i Azure. Gjennom kundeundersøkelser, dybdeintervjuer og analyser av bruksmønster har Monter.no og MinOptimera blitt relansert og svarer til kundenes egne behov og verdikjede fra begynnelse til slutt. MinOptimera er nå skreddersydd for å gi håndverkere en enklere hverdag. De får full kontroll over prosjektene, og det er enklere enn noensinne å bestille varer, prise jobber og lage tilbud. I begge e-handelsløsningene har brukervennlighet stått sentralt i hele utviklingsprosessen. Utover e-handelsløsningene har NOVA også bygget nytt intranett for Optimera.

Resultater

«Det har vært en suksesshistorie fra ende til annen. Monter.no har hatt en økning på 269 % og MinOptimera en økning på 69 % », forteller IT Manager Marianne Angel Olsen i Optimera.

Det har vært en suksesshistorie fra ende til annen.

Marianne Angel Olsen, IT Manager i Optimera

Vi kan endelig bruke energien vår på å levere ny funksjonalitet i henhold til forretning og kundens ønsker. I gammel løsning brukte vi all vår tid og energi på feilretting.

«Ukentlig var plattformen nede som førte til at lagerstatusen ikke var i synk og vakttelefonen ble mye brukt. Siden de nye e-handelsløsningene ble lansert har linjen knapt vært i bruk og problemet er ikke-eksisterende», forteller Marianne videre.

Nå jobbes det primært med forvaltning hvor NOVA har inne et team bestående av eksperter fra både Epinova og Novacare, som ruller ut nye funksjonaliteter på løpende bånd.

Den skybaserte systemarkitekturen forenkler også videreutvikling i fremtiden på kundenes premisser. Løsningen er også bygd slik at mye kan gjenbrukes på tvers av de to e-handelsløsningene.

Ved siden av digitalisering er logistikktjenester er miljø sentrale satsinger for Optimera. Selskapet jobber for å redusere både kundenes og sitt eget miljøfotavtrykk.

Vi takker Optimera for at vi har fått vært med på reisen og ser frem til samarbeidet videre.

Prosjektet er gjennomført av NOVA og våre datterselskaper Epinova, Northern Beat, Novanet, Point Taken og Novacare.