Rocket deler sine aller beste Black Week tips

Vegard Rohde Garder, leder for annonsering i markedsføringsbyrået vårt Rocket deler sine aller beste «last minute» tips for at nettbutikker skal få maksimal uttelling under Black Week.

Vegard har holdt utallige Black Week workshops for å hjelpe nettbutikker, samt de som også har fysiske butikker med å maksimere salget under den største salgsperioden i året.

Slik får du i følge Garder maksimal uttelling om du er litt sent ute med Black Week planleggingen

1. Under Black Week er det noen som opplever opptil 20 ganger mer trafikk. Det er naturlig at enkeltsider på en nettside som vanligvis fungerer, plutselig ikke gjør det lenger. Lag en 404-rapport i GA4 for å avdekke disse filene fort slik at du kan si ifra til utviklerne dine. Du kan også benytte deg av Data Studio malen til Rocket hvor du kan skrive inn feilmeldingen som blir brukt i tittelen på sidene.

Rocket sin Data Studio Mal.

2. Mye av trafikken kommer til alle andre sider enn forsiden din. Sørg for å nevne Black Friday på produktsider, kategorisider og blogg.

3.  Det er viktig at produktene du promoterer på forsiden er på lager. Det kan være lurt å ha produkter i bakhånd som raskt kan byttes ut om det blir utsolgt, forklarer Garder.

4. Husk å markedsføre til de som har vært inne på nettsiden din igjen, men ikke foretatt et kjøp. Under Black Week er det mye støy og lett å glemme hva man har hold på med. Remarketing er en av de mest kostnadseffektive måtene å få salg på. Det er lurt å dele inn remarketing listene basert på hva de har gjort på nettsiden din. De som har lagt noe i handlekurven er mye lettere å få til å kjøpe sammenlignet med de som har kun vært på forsiden.

5.  Nedtellingsbannere, såkalt «scarcity» fungerer også veldig bra. Da spiller du på knapphet for å få flere salg; «24 timer igjen av salget», «12 timer igjen av salget» osv. Dette bør fremkomme på produktsider, gjennom e-post, i bannere og Meta/Snap hvor du forteller at salget snart er over.

Nedtellingsbanner i nettbutikken.

6. Følg med på hva slags type markedsføring som gjøres av konkurrentene dine. Her kan du søke i annonsebiblioteket på Meta og Google.

 7.  Etter Black Week kommer Cyber Monday, etterfulgt av juleplanlegging og den siste dagen hvor Posten kan garantere levering av pakke før jul. Bruk remarketinglistene dine for å målrette salg til disse kundene i perioden etter Black Week.

Vil du ha flere tips? Ta en prat med oss og få hjelp til annonsering. 

Kontaktinformasjon:
Vegard R. Garder, Seniorkonsulent annonsering
E-post: Vegard@rocket.no